Wspiera Cię Niebo i Ziemia.


Strona ta wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji swoich usług i funkcji zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz samodzielnie dostosować warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

niedziela, 31 sierpnia 2014

Bóg pod innym imieniem



Bóg pod innym imieniem
Steve Beckow  30 sierpnia 2014 r.





Źródło: http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/cross-cultural-spirituality/god-by-any-other-name/

Jeśli pozwolicie, chciałbym opowiedzieć o dyskusji z hinduskimi (Bharatiya) czytelnikami, na temat umiejętności rozróżniania.

Ci, którym obcy jest przedmiot tej dyskusji, mogą pominąć ten artykuł, jeśli tak zechcą.

To, o czym mówię, nie ma na celu obrażania czytelników innych wyznań, lecz obalenie bariery pomiędzy religiami poprzez pokazanie, że wszystkie one czczą tych samych – Matkę/Ojca Jedynego oraz formy, które Jedyny tworzy.

Pamiętam, jak zainscenizowałem pewien pomysł, kiedy byłem niegdyś w Indiach, pytając każdego, kogo spotkałem, jaki jest odpowiednik Trójcy chrześcijańskiej w hinduizmie. Czyli jako Trójcę rozumiałem odpowiednik Ojca, Syna i Ducha Świętego.

Prawie każdy odpowiedział, że tym odpowiednikiem jest Brahma, Vishnu i Shiva.

Nie chodzi tu o Trimurti (Trzypostaciowość). Pozwolicie, że wrócę za chwilę do Trimurti, lecz odpowiednikiem chrześcijańskiej Trójcy składającej się z Ojca, Syna i Ducha Świętego, jest Brahman, Atman i Shakti (1).

Trójca jest odzwierciedleniem trzech poziomów Rzeczywistości – transcendentalnego (Brahman – Ojciec), fenomenalnego (Matka, Duch Święty) i transcendentalnego w fenomenalnym (Atman, Syn lub Chrystus). Fenomenalny oznacza realność materii, stałość, Matkę.

Jezus często nazywany jest dualistycznym, lecz hinduska Trójca: Brahman, Atman i Shakti jest nie-dualistyczna, czyż nie jest tak? To czyniłoby Jezusa czcicielem Ojca, Syna i Ducha Świętego, wydaje mi się, bardzo nie-dualistycznych (2).

Boska Matka objawiła nam, że Trimurti są tym samym, jako siły kosmiczne, znane jako guny.

Steve Beckow: Mam do Ciebie pytanie ze strony naszych hinduskich czytelników. Chcą  wiedzieć, czy guny, siły kosmiczne, które nazywane są rajas, sattwa, and tamas, są tym samym co Trimurti [Triada] Brahma, Vishnu i Shiva.

Boska Matka: Tak. Jesteśmy tym samym jako triada.

SB: W porządku. A Trimurti - Brahma, Vishnu i Shiva jest podzbiorem Wszechświatowej Wibracji Kreatywnej, którą jesteście w swojej istocie. Czy dobrze myślę?

DM: Tak. [Trimurti] jest w większości tym samym, o czym mówimy na jego temat. Jest to sposób, poprzez który moje ukochane dzieci mogą dojść do zrozumienia. Trimurti jest bezpostaciowe a jednak ma kształt. Jest to sposób połączenia się i sposób rozumienia oraz wejścia w wyższe wibracje istnienia. A więc pomaga pojawieniu się mojej energii (3).

W przypadku gdyby nikt nie zaakceptował tego, że rozmawiałem z Boska Matką, przypomnę, że zapytałem również Sri Shankara, kiedy robiłem z nim wywiad w ramach Godziny z aniołem w czerwcu 2013 r.

Steve Beckow: Jakie jest połączenie pomiędzy  tym, co Hindusi nazywają Brahma, Vishnu i Shiva, a gunami lub kosmicznymi siłami - rajas, sattwa and tamas?

Sri Shankara:  Odpowiedź jest bardzo szybka. Nie ma żadnych różnic (4).

Lub Sri Ramakrishna:  „Matka jest wszystkim – Ona staje się tymi trzema gunami” (5).

Mówienie o Trimurti bogów i bogini jest użyciem techniki nauczania, która ma doprowadzić ludzi do wiary poprzez bhakti [oddanie] i prowadzić ich stopniowo do wiedzy poprzez jnana [mądrość].

To wyjaśnia, dlaczego niektórzy hinduscy guru mówią, że te programy oddania z dualizmu są po to, by kwalifikować od etapu dualizmu do nie-dualizmu. Sri Ramakrishna daje przykład tego postępu od formy do bezcielesności:

„W miarę jak postępujesz ku Bogu, coraz mniej widzisz jego chwałę i wspaniałość. Adept na początku ma wizję Bogini z dziesięcioma ramionami; obraz ten wspaniale ukazuje moc. W następnej wizji Bóstwo ukazuje się z dwoma ramionami, nie ma już dziesięciu rąk trzymających różne rodzaje broni i pocisków. Następnie adept ma wizję Gopali, w której nie ma żadnych oznak mocy. Przybiera on kształt uroczego dziecka. Poza tym są też inne wizje. Następnie adept widzi wyłącznie Światło” (6).

Wieloramienna forma byłaby dualistyczną koncepcją Boga, Światło byłoby niedualistyczną koncepcją. Poza Światłem, oczywiście, leżałaby Pustka, która w ogóle nie jest Światłem. O tym mówi Pseudo-Dionizus:

„Modlę się, abyśmy przyszli do tej ciemności, jakże dalekiej od światła! Oby brakowało nam jedynie wejrzenia i wiedzy, aby zobaczyć, aby wiedzieć, nie widząc i nie wiedząc tego, co leży ponad wszelką wizją i wiedzą …

Teraz, kiedy wspinamy się od ostatnich rzeczy ku najbardziej podstawowym, odrzucamy wszelkie rzeczy …  tak że możemy widzieć powyżej istnienia tej ciemności ukrytej przed wszelkim światłem pośród istot. … Kiedy zanurzymy się w tej ciemności, która jest poza intelektem, odnajdziemy siebie jako tych, którym, po prostu nie tylko brakuje słów, lecz, którzy naprawdę zaniemówili i są w niewiedzy” (7).

Etapy oświecenia idą dużo dalej niż nawet wiedza o Pustce. Można je nazwać wirtualnie nieskończonymi (8).

Kto mówi, że Matka jest Aum?  Posłuchajmy Sri Ramakrishya:

„Boska matka [jest] Pierwotna Energią” (9).

„Boska Matka [jest] sama Kosmiczna Mocą” (10).

„O Matko! O Wcielenie Om!” (11).

Jest to ta sama Matka, która tworzy, przetwarza i niszczy jako Aum. Powiedział to Thakur [Sri Ramakrishna]: „Pierwotna Moc jest stale w grze. Ona stwarza, przetwarza i niejako niszczy w grze” (12).

A Paramahansa Yogananda: „Wibracja Aum, która rozbrzmiewa we wszechświecie (‘Słowo’ lub  ‘Odgłos wielu wód’ z Biblii) ma trzy przejawienia lub guny związane ze stwarzaniem, przetwarzaniem i niszczeniem” (13).

Rozróżnienie pomiędzy Ojcem a Matką jest rozróżnieniem pomiędzy bezruchem a ruchem. Mówi Thakur:


Jezus poproszony o hasło, jakim można by identyfikować uczniów, odpowiedział: „ Powiedzcie im: ruch i spoczynek” (15). Jest to równoznaczne z powiedzeniem: „Powiedzcie im o Matce i Ojcu”.

Według Ramakrishny nie różni się Ona od Ojca:

„Bóg Sam jest Mahamayą” (16).

„Ten, który jest Brahmanem, jest również Kali, Matką i podstawową Energią” (17).

„To, czym jest Brahman, jest również Kali, Adyashakti, która stwarza, przetwarza i niszczy wszechświat” (18).

Według Thakura wszystkie awatary, takie jak Sri Rama i Sri Krishna, byłyby inkarnacjami Boskiej Matki.

Jest to sama Shakti, która staje się ciałem jako Bóg Wcielony” (19).

Inkarnacja Boga jest częścią lili Shakti” (20).

Pełny Brahman jest Świadkiem, przenikającym równo wszelką przestrzeń i czas. Tym, co inkarnuje, jest jego Energia (Shakti)” (21).

Nie ma powodu, aby religie, takie jak hinduizm i religia chrześcijańska patrzyły na siebie wzajemnie z góry i uważały, że jedna z nich jest właściwsza niż ta druga. Wszelkie relacje po prostu odnoszą się do Jednego Boga. Nie ma Boga chrześcijan, hindusów czy muzułmanów, lub żydów. Jest tylko jeden Bóg, pod innym imieniem. Jak powiedział Thakur:

„Jezioro posiada kilka ujęć wody. Z jednego bierze hindus wodę do dzbanów i nazywa ją ‘jal’; z innego bierze wodę muzułmanin do skórzanych bukłaków i nazywa ją ‘pani.’ A przy trzecim chrześcijanin nazywa ją ‘wodą’.

Czy możemy sobie wyobrazić, że nie jest to ‘jal,’ lecz tylko ‘pani’ lub ‘woda’? To śmieszne! Ta substancja ma przeróżne nazwy i każdy szuka tej samej substancji, jedynie klimat, temperament i nazwa tworzą różnice.

Niechaj każdy człowiek podąża swoją ścieżką. Jeśli szczerze i gorąco pragnie poznać Boga, pokój z nim! Z pewnością uświadomi sobie Go” (22).

Jako pracownicy światła mamy misję, aby znieść bariery pośród religii. Sposobem na to jest ustalenie powiązań pomiędzy różnymi koncepcjami Trójcy.

Nie ma podstaw, by toczyć święte wojny, podejmować dżihad lub organizować krucjaty dla nawracania ludzi z ich wiary na naszą. Wszelkie wyznania czczą Jednego Boga, który nie jest partykularny, jest wszechobecny i jest Źródłem wszystkiego.

Przypisy:



(3) „The Divine Mother: Come to Me as I Come to You – Part 1/2,” 17 paźdz. 2012, na: http://goldenageofgaia.com/2012/10/17/the-divine-mother-come-to-me-as-i-come-to-you-part-12/.

(4)  „Sri Shankara: Everywhere You Look Will be a Monsoon of Love”, 6 czerwca 2013 na: http://goldenageofgaia.com/2013/06/26/sri-shankara-everywhere-you-look-will-be-a-monsoon-of-love/.

(5)  Paramahansa Ramakrishna w: Swami Yogeshananda, The Visions of Sri Ramakrishna. Madras: Sri Ramakrishna Math, 1980, 22

(6) Paramahansa Ramakrishna w: Swami Nikhilananda, tłum., The Gospel of Sri Ramakrishna. New York: Ramakrishna-Vivekananda Center, 1978; c1942, 177. [Hereafter PR in GSR.]

(7) Pseudo-Dionysius w: Cohn Luibheid, tłum., Pseudo-Dionysus, His Complete Works. New York and Mahwah: Paulist Press, 1989, 138-139.


(9) PR w: GSR, 116.

(10) Ibid., 116

(11) Ibid., 299.

(12) Ibid., 134.

(13) Paramahansa Yogananda, Autobiography of a Yogi. Bombay: Jaico, 1975, 17.

(14) PR w: GSR, 634.

(15) A. Guillaumont et al. The Gospel According to Thomas. New York and Evanston: Harper and Row, 1959, 29.

(16) PR w: GSR, 116.

(17) Ibid., 177

(18) Ibid., 1012.

(19) Ibid., 272.

(20) Ibid., 272.

(21) PR w: Anon., A Bridge to Eternity. Sri Ramakrishna and His Monastic Order. Calcutta: Advaita Ashrama, 1986, 54.

(22) PR w: GSR, 35.


Tłum. Anna Euleya

1 komentarz:


  1. Źródło - Stwórcze i Jedno, dzieląc się tworzy stwórców,

    A oni dzieląc się na odtwórców, tego co ma sam w sobie.



    Czy część całości jest takim samym, co całość?

    Pewnie tak, w świetle samoodtwarzania całości,

    Ja i ty we mnie, a ja w tobie, jak spiralny fraktal,

    Kłębka nici na sobie samym, jako szpuli całości.


    Szpula to Matka, a Ojciec to, to samo w ruchu,

    Nić co się z nich w życie rozwija, to my sami...

    OdpowiedzUsuń