Bóg pod innym imieniem
Steve
Beckow 30 sierpnia 2014 r.
Źródło: http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/cross-cultural-spirituality/god-by-any-other-name/
Jeśli
pozwolicie, chciałbym opowiedzieć o dyskusji z hinduskimi (Bharatiya) czytelnikami,
na temat umiejętności rozróżniania.
Ci, którym
obcy jest przedmiot tej dyskusji, mogą pominąć ten artykuł, jeśli tak zechcą.
To, o czym
mówię, nie ma na celu obrażania czytelników innych wyznań, lecz obalenie
bariery pomiędzy religiami poprzez pokazanie, że wszystkie one czczą tych
samych – Matkę/Ojca Jedynego oraz formy, które Jedyny tworzy.
Pamiętam,
jak zainscenizowałem pewien pomysł, kiedy byłem niegdyś w Indiach, pytając
każdego, kogo spotkałem, jaki jest odpowiednik Trójcy chrześcijańskiej w
hinduizmie. Czyli jako Trójcę rozumiałem odpowiednik Ojca, Syna i Ducha
Świętego.
Prawie każdy
odpowiedział, że tym odpowiednikiem jest Brahma, Vishnu i Shiva.
Nie chodzi
tu o Trimurti (Trzypostaciowość). Pozwolicie, że wrócę za chwilę do Trimurti,
lecz odpowiednikiem chrześcijańskiej Trójcy składającej się z Ojca, Syna i
Ducha Świętego, jest Brahman, Atman i Shakti (1).
Trójca jest
odzwierciedleniem trzech poziomów Rzeczywistości – transcendentalnego (Brahman
– Ojciec), fenomenalnego (Matka, Duch Święty) i transcendentalnego w
fenomenalnym (Atman, Syn lub Chrystus). Fenomenalny oznacza realność materii,
stałość, Matkę.
Jezus często
nazywany jest dualistycznym, lecz hinduska Trójca: Brahman, Atman i Shakti jest
nie-dualistyczna, czyż nie jest tak? To czyniłoby Jezusa czcicielem Ojca, Syna
i Ducha Świętego, wydaje mi się, bardzo nie-dualistycznych (2).
Boska Matka
objawiła nam, że Trimurti są tym samym, jako siły kosmiczne, znane jako guny.
Steve
Beckow: Mam do Ciebie pytanie ze strony naszych hinduskich czytelników.
Chcą wiedzieć, czy guny, siły kosmiczne,
które nazywane są rajas, sattwa, and tamas, są tym samym co Trimurti [Triada]
Brahma, Vishnu i Shiva.
Boska Matka:
Tak. Jesteśmy tym samym jako triada.
SB: W porządku.
A Trimurti - Brahma, Vishnu i Shiva jest podzbiorem Wszechświatowej Wibracji
Kreatywnej, którą jesteście w swojej istocie. Czy dobrze myślę?
DM: Tak. [Trimurti]
jest w większości tym samym, o czym mówimy na jego temat. Jest to sposób,
poprzez który moje ukochane dzieci mogą dojść do zrozumienia. Trimurti jest
bezpostaciowe a jednak ma kształt. Jest to sposób połączenia się i sposób
rozumienia oraz wejścia w wyższe wibracje istnienia. A więc pomaga pojawieniu
się mojej energii (3).
W przypadku
gdyby nikt nie zaakceptował tego, że rozmawiałem z Boska Matką, przypomnę, że
zapytałem również Sri Shankara, kiedy robiłem z nim wywiad w ramach Godziny z aniołem w czerwcu 2013 r.
Steve
Beckow: Jakie jest połączenie pomiędzy
tym, co Hindusi nazywają Brahma, Vishnu i Shiva, a gunami lub
kosmicznymi siłami - rajas, sattwa and tamas?
Sri
Shankara: Odpowiedź jest bardzo szybka. Nie ma żadnych różnic (4).
Mówienie o Trimurti
bogów i bogini jest użyciem techniki nauczania, która ma doprowadzić ludzi do
wiary poprzez bhakti [oddanie] i prowadzić ich stopniowo do wiedzy poprzez jnana
[mądrość].
To wyjaśnia,
dlaczego niektórzy hinduscy guru mówią, że te programy oddania z dualizmu są po
to, by kwalifikować od etapu dualizmu do nie-dualizmu. Sri Ramakrishna daje
przykład tego postępu od formy do bezcielesności:
„W miarę jak
postępujesz ku Bogu, coraz mniej widzisz jego chwałę i wspaniałość. Adept na
początku ma wizję Bogini z dziesięcioma ramionami; obraz ten wspaniale ukazuje
moc. W następnej wizji Bóstwo ukazuje się z dwoma ramionami, nie ma już
dziesięciu rąk trzymających różne rodzaje broni i pocisków. Następnie adept ma
wizję Gopali, w której nie ma żadnych oznak mocy. Przybiera on kształt uroczego
dziecka. Poza tym są też inne wizje. Następnie adept widzi wyłącznie Światło”
(6).
Wieloramienna
forma byłaby dualistyczną koncepcją Boga, Światło byłoby niedualistyczną
koncepcją. Poza Światłem, oczywiście, leżałaby Pustka, która w ogóle nie jest Światłem.
O tym mówi Pseudo-Dionizus:
„Modlę się,
abyśmy przyszli do tej ciemności, jakże dalekiej od światła! Oby brakowało nam jedynie
wejrzenia i wiedzy, aby zobaczyć, aby wiedzieć, nie widząc i nie wiedząc tego,
co leży ponad wszelką wizją i wiedzą …
Teraz, kiedy
wspinamy się od ostatnich rzeczy ku najbardziej podstawowym, odrzucamy wszelkie
rzeczy … tak że możemy widzieć powyżej istnienia tej ciemności ukrytej
przed wszelkim światłem pośród istot. … Kiedy zanurzymy się w tej ciemności,
która jest poza intelektem, odnajdziemy siebie jako tych, którym, po prostu nie
tylko brakuje słów, lecz, którzy naprawdę zaniemówili i są w niewiedzy” (7).
Etapy
oświecenia idą dużo dalej niż nawet wiedza o Pustce. Można je nazwać wirtualnie
nieskończonymi (8).
Kto mówi, że
Matka jest Aum? Posłuchajmy Sri Ramakrishya:
„Boska matka
[jest] Pierwotna Energią” (9).
„Boska Matka
[jest] sama Kosmiczna Mocą” (10).
„O Matko! O Wcielenie
Om!” (11).
Jest to ta
sama Matka, która tworzy, przetwarza i niszczy jako Aum. Powiedział to Thakur
[Sri Ramakrishna]: „Pierwotna Moc jest stale w grze. Ona stwarza, przetwarza i niejako
niszczy w grze” (12).
A
Paramahansa Yogananda: „Wibracja Aum, która rozbrzmiewa we wszechświecie (‘Słowo’
lub ‘Odgłos wielu wód’ z Biblii) ma trzy
przejawienia lub guny związane ze stwarzaniem, przetwarzaniem i niszczeniem”
(13).
Rozróżnienie
pomiędzy Ojcem a Matką jest rozróżnieniem pomiędzy bezruchem a ruchem. Mówi Thakur:
Jezus poproszony o hasło, jakim można by identyfikować
uczniów, odpowiedział: „ Powiedzcie im: ruch i spoczynek” (15). Jest to
równoznaczne z powiedzeniem: „Powiedzcie im o Matce i Ojcu”.
Według Ramakrishny nie różni się Ona od Ojca:
„Ten, który jest Brahmanem, jest również Kali, Matką i
podstawową Energią” (17).
„To, czym
jest Brahman, jest również Kali, Adyashakti, która stwarza, przetwarza i
niszczy wszechświat” (18).
Według Thakura
wszystkie awatary, takie jak Sri Rama i Sri Krishna, byłyby inkarnacjami Boskiej
Matki.
Jest to sama
Shakti, która staje się ciałem jako Bóg Wcielony” (19).
Inkarnacja
Boga jest częścią lili Shakti” (20).
Pełny Brahman
jest Świadkiem, przenikającym równo wszelką przestrzeń i czas. Tym, co
inkarnuje, jest jego Energia (Shakti)” (21).
Nie ma
powodu, aby religie, takie jak hinduizm i religia chrześcijańska patrzyły na
siebie wzajemnie z góry i uważały, że jedna z nich jest właściwsza niż ta
druga. Wszelkie relacje po prostu odnoszą się do Jednego Boga. Nie ma Boga
chrześcijan, hindusów czy muzułmanów, lub żydów. Jest tylko jeden Bóg, pod
innym imieniem. Jak powiedział Thakur:
„Jezioro posiada kilka ujęć wody. Z jednego bierze hindus wodę do dzbanów i
nazywa ją ‘jal’; z innego bierze wodę muzułmanin do skórzanych bukłaków i
nazywa ją ‘pani.’ A przy trzecim chrześcijanin nazywa ją ‘wodą’.
Czy możemy sobie
wyobrazić, że nie jest to ‘jal,’ lecz tylko ‘pani’ lub ‘woda’? To śmieszne! Ta
substancja ma przeróżne nazwy i każdy szuka tej samej substancji, jedynie
klimat, temperament i nazwa tworzą różnice.
Niechaj
każdy człowiek podąża swoją ścieżką. Jeśli szczerze i gorąco pragnie poznać
Boga, pokój z nim! Z pewnością uświadomi sobie Go” (22).
Jako
pracownicy światła mamy misję, aby znieść bariery pośród religii. Sposobem na
to jest ustalenie powiązań pomiędzy różnymi koncepcjami Trójcy.
Nie ma
podstaw, by toczyć święte wojny, podejmować dżihad lub organizować krucjaty dla
nawracania ludzi z ich wiary na naszą. Wszelkie wyznania czczą Jednego Boga,
który nie jest partykularny, jest wszechobecny i jest Źródłem wszystkiego.
Przypisy:
(1) Na temat
równości w Trójcy zobacz: „Christianity and Hinduism are One” na: http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/cross-cultural-spirituality/christianity-and-hinduism-are-one/; „Uwagi dla czytelników hinduskich
na: http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/cross-cultural-spirituality/a-note-to-hindu-readers-on-the-christ/; i „The One Became Two and the Two
Became Three”na http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/cross-cultural-spirituality/the-one-became-two-and-the-two-became-three/
(2) „Jesus
was a Non-Dualist” na: http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/cross-cultural-spirituality/jesus-nondualist/
(3) „The
Divine Mother: Come to Me as I Come to You – Part 1/2,” 17 paźdz. 2012, na: http://goldenageofgaia.com/2012/10/17/the-divine-mother-come-to-me-as-i-come-to-you-part-12/.
(4) „Sri
Shankara: Everywhere You Look Will be a Monsoon of Love”, 6 czerwca 2013 na: http://goldenageofgaia.com/2013/06/26/sri-shankara-everywhere-you-look-will-be-a-monsoon-of-love/.
(5)
Paramahansa Ramakrishna w: Swami Yogeshananda, The Visions of Sri
Ramakrishna. Madras: Sri Ramakrishna Math, 1980, 22
(6)
Paramahansa Ramakrishna w: Swami Nikhilananda, tłum., The Gospel of Sri
Ramakrishna. New York: Ramakrishna-Vivekananda Center, 1978; c1942, 177.
[Hereafter PR in GSR.]
(7)
Pseudo-Dionysius w: Cohn Luibheid, tłum., Pseudo-Dionysus, His Complete
Works. New York and Mahwah: Paulist Press, 1989, 138-139.
(8) „Ch. 11
Enlightenment is Virtually Endless” na: http://goldenageofgaia.com/spiritual-essays/16244-2/the-purpose-of-life-is-enlightenment/ch-11-enlightenment-is-virtually-endless/.
(9) PR w:
GSR, 116.
(10) Ibid.,
116
(11) Ibid.,
299.
(12) Ibid.,
134.
(13)
Paramahansa Yogananda, Autobiography of a Yogi. Bombay: Jaico, 1975, 17.
(14) PR w:
GSR, 634.
(15) A.
Guillaumont et al. The Gospel According to Thomas. New York and
Evanston: Harper and Row, 1959, 29.
(16) PR w:
GSR, 116.
(17) Ibid.,
177
(18) Ibid.,
1012.
(19) Ibid.,
272.
(20) Ibid.,
272.
(21) PR w:
Anon., A Bridge to Eternity. Sri Ramakrishna and His Monastic Order.
Calcutta: Advaita Ashrama, 1986, 54.
(22) PR w:
GSR, 35.
Tłum. Anna Euleya
OdpowiedzUsuńŹródło - Stwórcze i Jedno, dzieląc się tworzy stwórców,
A oni dzieląc się na odtwórców, tego co ma sam w sobie.
Czy część całości jest takim samym, co całość?
Pewnie tak, w świetle samoodtwarzania całości,
Ja i ty we mnie, a ja w tobie, jak spiralny fraktal,
Kłębka nici na sobie samym, jako szpuli całości.
Szpula to Matka, a Ojciec to, to samo w ruchu,
Nić co się z nich w życie rozwija, to my sami...